9e en laatste lesweek - Afscheid Uni en Primary! - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu 9e en laatste lesweek - Afscheid Uni en Primary! - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu

9e en laatste lesweek - Afscheid Uni en Primary!

Door: Ryanne

Blijf op de hoogte en volg Ryanne

14 September 2007 | Thailand, Cha-am

Sawadee Kaa lieve mensen!

Hoe raar is dit…
Klaar zijn met lesgeven. Afscheid nemen van iets wat je waarschijnlijk nooit meer terugziet. Mensen met wie je in een korte tijd toch een mooie vriendschap hebt opgebouwd gedag zeggen en de ongelooflijk mooie, lieve kinderen de laatste keer in hun prachtige ogen kijken. Het afsluiten van een ervaring die je voor de rest van je leven bij je zal dragen…

Nee, het was zeker niet gemakkelijk deze week. Het was heftig, maar ook zo ontzettend mooi! Maandag en dinsdag hebben Marijke en ik op de primary school de laatste voorbereidingen getroffen voor de afscheidsshow.
Alleen dinsdagochtend had meneer Suthipong ons nodig voor een of andere meeting waarbij een paar volunteers een speech moesten houden over het project. Paul, Rian, Marijke en ik waren de gelukkige. Ieder had een stukje voorbereid. Over de voorbereidingen, hoe belangrijk Engels is, de evaluatie en ik vertelde over de manier hoe wij werken. Was wel spannend hoor, voor een clubje van 140 Thaise mensen die je als een botsauto aankijken… Toch was meneer Suthipong trots op ons!
Woensdag was de laatste dag Universiteit. ’s Morgens hadden we de afscheidsshow. We hebben een programma gemaakt waarbij de 3 klassen steeds punten konden verdienen bij elk onderdeel. Dat had te maken met Engels, maar er zaten ook typisch Nederlandse spellen tussen (lees; spijkerpoepen, beschuitfluiten en kegelen :D). Ik mocht alles gezellig aan elkaar praten. Het verliep erg leuk, we hebben ontzettend gelachen. We hadden 3 bekers ergens gekocht als prijs. En wat bleek? De klas van Gemma en mij had gewonnen!! Maar eigenlijk ging het zich daar niet om. Er hing een gezellige sfeer en de studenten hebben op een speelse manier laten zien wat ze konden.
’s Middags was er sportmiddag. Dat waren ook allerlei spellen zoals zaklopen, touwtrekken en three-legged-race. Wij mochten meedoen en ook hier hebben we erg gelachen.
’s Avonds was er “Fancy Night” op de Uni. We wisten écht niet wat we daar nu weer van moesten verwachten. Wij dachten, we kleden ons maar netjes. Dus hup, zo’n Thaise band om en gaan met die banaan. Toen we aankwamen dachten we dat het carnaval was. We keken onze ogen uit!! Alle studenten hadden zich verkleed en opgedoft, het was niet normaal. Serieus, de carnaval in Limboland is hier niks bij! Sommige zagen er echt prachtig uit, anderen waren apart en sommigen wilde je liever niet gezien hebben. Tja, we wisten dat travestieten geaccepteerd zijn in dit land, maar dat ze er zó mochten bijlopen!!! Check de foto...
Met andere woorden; het was inderdaad een fancy night. Er werden dansjes opgevoerd en sommige she-males playbackten een lovesong. Ook kregen wij onze certificaat uitgereikt voor het lesgeven op de universiteit. Er was eten en drinken en het flitsen van de camera’s vlogen je om de oren. Erg leuk om een keer meegemaakt te hebben en ook een apart afscheid van de Universiteit…

Donderdagmorgen hadden Marijke en ik de show van de basisschool. De collega’s hadden een mooi podium gemaakt en de kinderen zaten allemaal al heel vroeg klaar. Het was een hele leuke show; de kinderen hadden lol, de leerkrachten lachten en Marijke en ik genoten. Iedere klas (van kleuters t/m groep 8) mochten 2x op het podium om een Engels liedje, gesprekje, toneelstukje of dansje te laten zien.
Op het eind deelden we spekjes uit aan de kinderen en de leerkrachten kregen een stroopwafel. Ook de ouders die er zaten. Dat was wel heftig, want je zag dat ze heel arm waren en vol dankbaarheid het wafeltje aannamen.
Wen kregen een prachtige armband en tasje als cadeau van de leerkrachten en directeur. Maar het mooiste cadeau was zeker het knuffelen en kussen van alle lieve kindjes. Phoe, toen moest ik toch wel echt even een traantje laten hoor. Die zie ik waarschijnlijk nooit meer terug… Het was een prachtig afscheid. Wat je terugkrijgt van de kinderen is onbetaalbaar.
We sloten de morgen af met een lunch met alle leerkrachten. We moesten wel lachen, want de directeur was flink aan ’t zuipen. Hij praatte meer dan dat ie ooit in die 9 weken heeft gepraat. Gelukkig bracht toch een nuchtere leerkracht ons naar huis.
Vanavond nemen we voor de laatste keer afscheid van alle collega’s, directeuren van alle basisscholen, meneer Suthipong en meneer Sayan met een diner aan het strand...

En toen was het; vakantie!!!! Ik besef het echt nog niet. We hebben het hele huis opgeruimd en gepoetst en hoeven alleen nog onze eigen spullen in te pakken. Morgen gaan we echt weg van Cha-am en zullen we opnieuw een afscheid moeten nemen, maar dan van ons huisje en van Rian, Paul, Paulien en Gemma. Dat zal heel raar zijn… maar we zijn Rian en Paul de 28ste (dan vliegen we samen terug). Paulien en Gemma gaan we 3 oktober verwelkomen op de het vliegveld.
Maar wat ben ik toe aan vakantie. We gaan het noorden en zuiden van Thailand verkennen: Koh Samui, Phuket, Koh Phi Phi, Kanchanaburi, Ayuttaya, Chang Mai en Chang rai… Heerlijk!
En ja, morgen kan ik ook tegen jullie allemaal zeggen:

TOT OVER 2 WEKEN!!!!

Blijf die berichtjes achterlaten hè, want ook de laatste 2 weken hou ik de site bij. Hele dikke knuffel,
Ryanne.

  • 14 September 2007 - 07:37

    Moniek:

    Ha Rianne,
    Zo te zien heb je je lesperiode mooi afgesloten. Heerlijk om die Thaise koppies met die typisch Hollandse dingen te zien. Ze zullen jou en de anderen niet snel vergeten... Geniet van je welverdiende vakantie!
    Groetjes,
    Moniek (ex Petit Four)

  • 14 September 2007 - 07:41

    Femke:

    Hoi Ryanne,

    Echt leuk om mee te gaan naar de uni en de primairy! Ik hoop dat de film is gelukt :-). Vanavond nog het eindfeest en dan kan de rondreis beginnen!

    X Mafoi

  • 14 September 2007 - 07:55

    Nicole:

    Zo, jij durft!! Die speach!! Dat is nog niet niks!! Knap hoor!! En ja, wat moeilijk dat afscheid....ik kan het me zó goed voorstellen!!! Maar ja, die mooie (en minder mooie) momenten neemt NIEMAND meer van je af!! Hoe lachen al die spelletjes!! hahaha als ik die foto's zie moet ik echt hardop lachen....ik zit op stage hahah...En, wat ik net al tegen je zei op msn...wat een super mooie kleren!!

    Die kinderen zijn ook echt schatjes!! Hoe ze op de foto staan!! Erg sweet...kan me heel goed voorstellen dat je een traantje moest laten!!

    En leuke cadeau's!! Het zijn de kleine dingen die het doen, ook die knuffels en kusjes en de dankbaarheid, dit moet je echt goed in je geheugen printen...dáár doe/deed je het toch voor!!! Die dankbaarheid van deze mensen aan de andere kant van de wereld!! Dat je ze met zoiets al zó happy kan maken!! Hierdoor krijg je een groot besef van dat de kleine dingen zó belangrijk zijn...hier is dat allemaal al zo normaal....Ik vind het super dat je de afgelopen weken zo goed bent doorgekomen...dit is heel goed voor je ontwikkeling, dat weet ik zeker. Hierdoor is je leven voorgoed veranderd, en vooral je kijk op het leven!! Heel goed!!

    Veel plezier nog en heeeeeeeeel veel fun met de rondreis!!

    diekke kusjes en knuffies,

    BF, Nicole

  • 14 September 2007 - 08:18

    Sandra:

    Hey Lieverd,
    Wat een verhalen zeg!! Waaw wat een afscheid op de universiteit en de basisschool!! Wat lief dat de kinderen allemaal knuffelen!! Wat een schatjes. Ze zijn echt mooi gekleed bij de fancy night. Ja, carnaval hier is daar echt niks bij!! Waaw. Wat gezellie dat jullie afscheid nemen van de directeuren enzo met een diner aan het strand.
    Wat knap dat je een speach hebt gehouden voor zoveel mensen!! Echt goed van je.
    Wat zien jullie er weer thais uit met die thaise kleding! Zal wel effe wennen zijn als jullie weer trug zijn. Ook dat we hier nederlands praten en niet engels, lijkt me ook erg wennen.
    Ik verheug me erop om je weer terug te zien en een dikke knuffel te geven!
    Meid, geniet van je dubbel dik verdiende vakantie!!
    Kus San

  • 14 September 2007 - 20:41

    Loes:

    Lieve meid!
    En het einde komt in zicht.. Wat een avontuur he.. Geweldige foto's en wat een spectaculair afscheid. Geniet van de laatste 2 weken he!! Neem alles in je op! Je bent zo weer terug in het saaie Nederland haha..
    xxx Loes

  • 15 September 2007 - 11:23

    Gemma:

    hey babe!

    Vanmorgen was het dan zo ver, we hebben afscheid genomen van jou, Marijke en Femke. Raar dat jullie nu weg zijn.. maar voor jullie gaat het avontuur nu ook beginnen. Samen lol hebben en veel nieuwe dingen zien!!

    heel veel plezier en geniet er van!

    Kus Gemma

  • 15 September 2007 - 12:20

    Lianne:

    Ha lieve Ryan!
    Zo weer een hele reeks mooie ervaringen.....die pakt niemand meer van je af! Kan me inderdaad best voorstellen dat je in een korte tijd heel wat opbouwt met de mensen daar in Thailand!
    Maar nu ga je lekker genieten van een welverdiende vakantie.

    29 September komt steeds dichterbij en dan hebben we eindelijk ons vriendinnetje weer terug. Maar tot die tijd wens ik jullie nog erg veel plezier en kijk je ogen maar weer goed uit!

    Dikke kus en knuffel Lian

  • 15 September 2007 - 14:19

    Bernd:

    Hee ryan,
    wat een super mooie afsluiting heb je gehad! echt heel gaaf en ook terecht natuurlijk na zo'n inzet van jullie!
    Hoop dat je nog hele gave dingen gaat zien de komende twee weekjes!
    veel plezier en geniet ervan!
    xx Bernd

  • 16 September 2007 - 08:13

    Paulien & Gemma:

    Hier vanuit Bangkok even een kort berichtje van ons twee.
    Hoe is het bij jullie??? De treinreis overleefd?? En de backpacks nog een beetje heel???
    We zijn vanmorgen hier in het tongtara aangekomen, maar omdat we nog niet in konden checken zijn we eerst naar het MBK gegaan. We hebben 10 I-pods gekocht met 4 man. FLink afgedingt dus!!!
    Rian en Paul zijn nu ff boven, en wij zijn ff de laatste dingetjes voor de rondreis aant regelen. Om kwart voor 4 pakken we de taxi naar het trein station! SPannend!

    Veel plezier nog en een dikke kus van Ons. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryanne

Hoi allemaal! Ik heb inmiddels mijn opleiding PABO afgerond en ik vond het wel een mooie afsluiter om eens flink op avontuur te gaan. Dus ik ga 3 maanden naar Thailand om daar op een basisschool Engelse les te geven... Je kunt me op deze site volgen en berichtjes achterlaten. Groetjes, Ryanne.

Actief sinds 08 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 32336

Voorgaande reizen:

06 Juli 2007 - 30 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: