Dag 5 Cha-am Kennismaking Universiteit - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu Dag 5 Cha-am Kennismaking Universiteit - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu

Dag 5 Cha-am Kennismaking Universiteit

Door: Ryanne

Blijf op de hoogte en volg Ryanne

11 Juli 2007 | Thailand, Cha-am

5e dag Cha-am op de Rahjabhat Universiteit

Sawadee kaa!

Wat we vandaag hebben meegemaakt.. jullie gaan het nooit geloven!!
Vanmorgen moesten we vrij vroeg op (en Marijke en ik hebben maar een korte nacht gehad na een melige bui gisteravond in bed), om voor de 1e keer naar de Universiteit te gaan in Petchaburi (dat ligt vlakbij Cha-am). Dat is dus de Thaise Pabo daar.
Toen we aankwamen werden we al aangekeken als een botsauto. We kwamen binnen en het begon er op te lijken dat alles anders was dan wat we hadden afgesproken. Een bekend Thais fenomeen.
We gingen i.p.v. met de 1e, 2e, en 3e jaars apart, alle 3 groepen samen in één lokaal om de introductie te doen. Nou het was lachen, gieren, brullen.
Je moet je voorstellen dat het eigenlijk allemaal leeftijdsgenoten zijn, zo tussen de 18 en 21 jaar. Maar ze waren zó ongelooflijk verlegen, echt niet normaal! We begonnen eerst om ons voor te stellen en daarna een klein dialoogje te doen: “My name is.. what is your name?”. Dat konden ze vrij aardig, maar om vóór de klas te komen…! Oh jee, dat was toch echt wel heel erg. Ze vonden het zo eng!
We gingen met hun het liedje “The Lion Sleeps Tonight” zingen, dat was erg leuk. Ook deden we diverse woordspelletjes waarbij ze punten konden verdienen.
Ook op deze “pabo” waren er maar een stuk of 7 jongens en de rest allemaal meisjes. Allemaal netjes in uniform.. Naar mate de tijd verstreek, werden ze wat losser. Het was echt ontzettend leuk om met zo’n groep bezig te zijn. Ze vinden je echt heel erg bijzonder.

Nou, en dat ‘bijzondere’ van ons werd nog eventjes dunnetjes benadrukt toen we na een lekkere lunch (de we kregen van de Universiteit, lees: rijst met kip, fruit enz.) ’s middags de welkomstceremonie hadden. Tijdens de lunch werden we al voorgesteld aan diverse belangrijke personen; de adjunct-directeur van de school en de directeur zelf. Deze mensen zijn echt bijzonder, omdat ze zoveel macht hebben dat ze bijna een rang onder de regering staan. En die komen naar ons, om ons te ontmoeten..?! Ook zagen we, werkelijk ongelooflijk, een groot bord hangen met posters van onze foto’s en biografieën erop!! We waren bijna celebraties, niet normaal…(zie foto)
Maar goed, de welkomstceremonie: We werden naar een of andere zaal gebracht om vervolgens een bloemenketting om te krijgen en op de voorste rij plaats te nemen. Daarachter zaten alle studenten van de Universiteit, inclusief de 4e jaarsstudenten en alle leerkrachten. Aan de linkerkant zaten de eerdergenoemde belangrijke personen en John en voor ons zagen we een groot podium met de vlaggen van Nederland en Thailand en een bureau. Daar werd het contract van samenwerken ondertekend tussen de Rahjabhat Universiteit en de Fontys Hogescholen.
Na diverse speeches van de (vice-)president, head of English program mister Sathat en mister Suthipong van het ministerie van Onderwijs kregen we nog 3 Thaise dansen te zien van de studenten. Daarna was er een halve persconferentie, want iedereen wilde met ons op de foto!
We kregen een geweldig mooi cadeau, een boeddhistisch personage in een glazen kastje. Na ik weet niet hoeveel applaus die we hebben gekregen mochten we gaan. En toen we weer buiten in de hitte stonden, beseften we nauwelijks wat we hebben meegemaakt. Ik dacht, dit verdien ik toch allemaal niet? Zijn we nou zo belangrijk? Blijkbaar voor deze Thaise mensen wel, zij waarderen dit enorm.
Maar ik besef wel waarom ik dit nu allemaal doe. Wat je ervoor terugkrijgt is geweldig. De waardering en respect die we krijgen is super. En ik heb ook zoiets dat ik deze mensen ook graag wil helpen. Wat een geweldige morgen en middag!!
Weer aangekomen in het hotel hebben we nog even een ijsje en sapje bij het zwembad gehad en even gerelaxt, want zo’n indrukwekkende dag is toch wel vermoeiend. Vanavond gaan we naar Huahin, een plaats hier in de buurt. Daar gaan we samen met John wat eten en wellicht nog een lekkere voetmassage erachteraan plakken :)

Morgen gaan we voor de 1e keer lekker uitslapen en ’s middags maken we kennis met de basisscholen. Dat zal misschien ook wel een hele happening zijn!

Heel veel liefs, Ryanne.

• 11 Juli 2007 - 10:58

Tanya:

Hoihoi!!

Het is net echt of jezelf de koningin bent daar he!? Haha, in het begin is dit erg indrukwekkend, maar net hoe je zegt is het geweldig om mee te maken. Je krijgt zoveel van die mensen en daar doe je zelf graag wat voor terug. Ik zei toch dat je het helemaal naar je zin zou gaan hebben ;). En dit is pas het begin..hihi. Geniet nog maar lekker van het luxe hotel.

Kusss, Tanya

• 11 Juli 2007 - 11:28

Femke:

Ha Ryanne,

Het klinkt echt geweldig. Super toch zo´n ontvangst of niet? Jullie zijn dus in ieder geval welkom daar! Veel plezier nog!

Liefs Femke

• 11 Juli 2007 - 12:23

Lies:

Hoi Ryanne,
    Geweldig wat je allemaal meemaakt!
    Super ervaringen!
    Erg leuk om te lezen en te zien.
    Groetjes van "oppe Ruiver"

• 11 Juli 2007 - 13:40

Marieke:

Hee celebratie,

Wauw het is toch helemaal geweldig dat de mensen daar zo op jullie komst reageren..
    Ben benieuwd wat jullie bij de basisscholen gaan meemaken hihi..

Kuz Marieke

• 11 Juli 2007 - 14:06

Danny:

heey jij nou nou lekker hoor maar als je het maar niet al te hoog in je bol krijgt als je terug komt ben je gewoon weer ryan hoor hahahaha grapje leuk verhaal alweer lijkt me super dus have fun and see you soon bye

• 11 Juli 2007 - 15:38

Frank & Nicole:

WAAW!! Wat leuk allemaal!!! Jullie lijken net echte grote sterren!! hihi...Lachen man!!!

Dieke x Frenky en Nico!! (K)

• 11 Juli 2007 - 18:41

Myrle:

hey ryanne,

whaahaa, mag ik ook met je op de foto?
    en zou je er dan aub ook een handtekening op willen zetten ? :)
    haha, zo te horen is het te gek daar.
    veel plezier met alles en geniet van de voetmassages.

xxx Myrle

• 11 Juli 2007 - 20:55

Mam:

Ongelofelijk, wat een welkom op de universiteit en ook hoe jij het hebt beschreven en hebt ervaren; vind ik heel ontroerend! Prachtig Ryanne, weer zo'n bijzondere ervaring. En het ziet erna uit, dat er nog meer zullen volgen. Hoe goed is de beslissing geweest om deze 3 maanden te plannen. Ik hoop natuurlijk, dat het op deze manier doorgaat, ook al zal op den duur niet elke dag even overweldigend bijzonder zijn. Want soms kan een bepaalde routine/sleur ook prettig zijn. Lief meisje, geniet van dit alles. Pap en en ik kijken uit naar je volgende verslag van dag 8. Ook die van Marijke lezen we. Ontzettend leuk om te volgen. Veel succes morgen! Kusjes, mam

• 12 Juli 2007 - 07:15

Ad En San:

Hey lieverd wat mega tof!!! echt super!! kan ik me voorstellen dat je je als een echte celebrity gaat voelen!! leuk!! jezus, ben echt jalours... Super meid. En denk eraan... geniet van elk moment he!?! Het is zo voorbij!!
    Dieke knuffel Ad en San

• 12 Juli 2007 - 08:50

Newt & Chayen:

ha juf Ryanne, we missen je heel erg!
    we hopen dat je het daar heel leuk hebt
    en denk dat het zo is...
    en we denken elke dag aan jouw!
    warom heb je ons niet in het koffer geduwt?
    want we zijn een beetje jaloers op je!!
    -xxxxxx- Newt & Chayen

• 12 Juli 2007 - 10:45

Daniël:

Wat een luxe voor mij dat ik enkele bekende VIPS ken :) Het moet toch wel een goed gevoel geven dat je daar zoveel kunt betekenen!! Veel succes en plezier daar!!

Liefs Daniël

• 12 Juli 2007 - 16:19

Marga:

Hoi Ryanne,
    Wat leuk dat jullie zo ontzettend welkom zijn daar, dat geeft je echt het gevoel dat je met iets goeds bezig bent! Wel schrikken(maar ook leuk)om jezelf op posterformaat op de muur tegen te komen!
    Ga zo door, geweldig!
    Groetjes Marga X

• 13 Juli 2007 - 08:01

Luuk:

He mup,

Wat leuk dat iedereen zo'n leuke reacties heeft he. Iedereen leeft met je mee. Komt helemaal goed. Geniet er maar lekker van.

Dikke (K) je moppie

• 13 Juli 2007 - 16:45

Mandy:

heee,

ik vind het echt geweldig wat je daar allemaal mee maakt... echt fijn dat de mensen daar allemaal zo aardig zijn en vriendelijk.. geniet er lekker van..

Liefs