1e en 2e lesdag Cha-am Secundairy School (dag 10) - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu 1e en 2e lesdag Cha-am Secundairy School (dag 10) - Reisverslag uit Cha-am, Thailand van Ryanne Grootentraast - WaarBenJij.nu

1e en 2e lesdag Cha-am Secundairy School (dag 10)

Door: Ryanne

Blijf op de hoogte en volg Ryanne

17 Juli 2007 | Thailand, Cha-am

16-07-‘07

Phoe, phoe… de eerste lesgeefdag zit erop! Wat een dag. Ik merk dat ik heel erg moet wennen aan het Thaise systeem. En zo op een middelbare school, dat ben ik ook niet gewend.
Ik werd om half 8 opgehaald door mister Sayan in zijn dikke Toyota. We reden naar de school en toen ik daar aankwam werd ik al met grote ogen aangekeken. Het was wel een goed idee van ons om de gele polo aan te doen (op maandag is het de dag van de koning, en geel is de kleur van de koning) want dan hebben we meteen punten gescoord :).
Ik werd hartelijk ontvangen door verschillende leerkrachten en mocht voor de hele school in een microfoon mij voorstellen. Nou, dat was lachen voor de kids. Vervolgens had ik het 1e uur geen les, dus werd ik rondgeleid door de school en had ik tijd om het een en ander voor te bereiden.
Oké, toen mocht ik naar ‘the class’. De kinderen schrééuwden me bijna toe met “goodmorning teacher!!!” en toen moest ik zeggen dat ze mochten zitten en daarna “thank you!!!”. Das nog eens lekker wakker worden.
Ik heb mijn powerpoint laten zien met foto’s over mij en mijn familie (de homevideo doet het niet op de dvd) dat vonden ze erg leuk. Daarna wat gesprekjes gedaan in het Engels en spelletjes.
Tijdens de lunch kreeg ik rijst met allerlei vreemde dingen, dus veel heb ik niet gegeten. Het was wel lachwekkend met die collega’s, want ze stelden me ontzettend veel vragen. Over dat ik een vriendje heb, over Nederland, over ons eten hier en dat ik “beautiful” was… En een lol dat ze hadden.
’s Middags kwam ik niet echt aan lesgeven toe, want andere vrijwilligers van Young Passion (een organisatie uit Nederland) waren ook op die school. Dat was wel grappig, de hele morgen voel je een beetje eenzaam als je zo tussen die Thaise mensen zit, en dan ’s middags kun je even lekker Hollands ouwehoeren! Het is een leuke groep, die van de Young Passion. Ze zijn in Thailand om op de middelbare school de bibliotheek op te knappen. Blijkbaar valt dat gebouwtje bijna uiteen.
Om 5 uur heeft mister Sayan mij weer thuisgebracht en het was ook echt thuiskomen! Lekker even al onze ervaringen uitwisselen, klagen en elkaar weer oppeppen. We hebben gelukkig heel veel aan elkaar. Ik ben benieuwd hoe de 2e dag verloopt… Dan komen er ook foto’s bij!

De tweede lesgeefdag: Rond kwart voor 8 werd ik weer opgehaald. Eerst moest mister Sayan ook de Young Passion groep ophalen, dus dat was wel weer even gezellig. Het 1e uur had ik vrij, dus heb ik hier even op internet gezeten. Ik moest wel lachen toen ze de foto van Luuk en mij op het bureaublad van mijn laptop zagen: “ooohh boyfriend!!” giebelden ze. De andere leraren zijn zó lief voor me, ze laten me helemaal thuis voelen hier. Echt heel leuk.
Ik moet wel even aan de naam ‘Rien’ wennen, want zo noemen ze me de hele tijd :D Ik mag hier van alles doen en ze zorgen heel goed voor me.
De lessen verliepen beter voor mijn gevoel. Ik weet nu het niveau een beetje en de kinderen worden steeds losser en voelen zich meer op hun gemak.
Ik had vanmorgen twee 2e klassen en vanmiddag twee 1e klassen. Bij de brugklassen heb ik stickers gegeven bij een opgave als ze die goed hebben gemaakt, dat was geweldig! Ze vonden het erg leuk! Ze riepen de hele tijd als ze klaar waren voor mij om het na te kijken; “teacher! Teacher!” Echt grappig.
Ik heb met de 2 andere English teachers gelunchd, zij zijn ook zo attent. Ookal zaten er vrij veel vliegen op mijn rijst, ze probeerden het echt goed te doen door ook weer een of ander lekker broodje voor mij te kopen. Wat een schatten.
Om 3 uur was ik klaar, dus ik heb nu even een uurtje vrij. Om 4 uur wordt ik naar huis gebracht.
Vanavond gaan we met John en dr. Suthat van de Universiteit eten en e.e.a. bespreken.
Ik heb nu wel een beter gevoel aan de lesdag overgehouden, ik heb het naar mijn zin hier. Ik ben benieuwd hoe het op de basisschool donderdag en vrijdag zal zijn!

Tot snel lieve mensen!!!
Dikke knuffel, Ryanne.

PS: die ondersteunende berichtjes doen me heel goed; dank jullie wel! :D

  • 17 Juli 2007 - 06:06

    Dave:

    Hey ryannie,

    Hihi...ik zit weer op het werk en heb weer eens je verhalen gelezen. Doe ik elke morgen ff tijdens het werk...is weer een leuke afleiding iedere morgen.

    Ik merk wel dat je er heel veel plezier in hebt, ga zo door meid. en we zien of spreken ons snel weer.

    X

  • 17 Juli 2007 - 08:11

    Femke:

    Hallo Ryanne,

    Zo de eerste dag lesgeven heb je overleefd! Is toch altijd spannend zo´n eerste dag of niet? Veel succes de rest van de week! Leuk trouwens om even met Nederlanders bij te kletsen.

    Groetjes Femke

  • 17 Juli 2007 - 11:32

    Danny:

    hee haas hier hahaha.
    we missen je sies maar wel lekker dat je je daar zo op je gemak voelt dat maakt het een stukje makkelijker he. nou ik hoop weer snel van je te lezen en ik ga binnenkort eens kijken of da bellen lukt ok have fun en tot snel xxxxx haasje

  • 17 Juli 2007 - 16:56

    Lianne:

    Ha meid!

    Wat een uitdaging om op een middelbare school les te geven, en wat een andere mentaliteit he! Leuk om te zien!

    veel succes nog de komende week. Zal wel even schakelen zijn als je nu op de universiteit en en op de basisschool les moet gaan geven!

    Kus Lian

  • 17 Juli 2007 - 17:16

    Sanne Voeten:

    Heej Ryanne,

    Echt super gaaf om je foto's te zien. Ik hoop dat het je daar goed bevalt. Beetje gek om de foto's van het huis te zien, maar ik zie dat er goede verbeteringen zijn toegepast.

    Ik ga al je verhalen zeker volgen. Ben beniewd hoe het verdere lesgeven je gaat bevallen.

    Kus Sanne

  • 17 Juli 2007 - 18:04

    Brigitte Asselberghs:

    Hoi Ryanne,
    Ik ben en collega van je moeder bij de thuiszorg. Ze vertelde me van je reis naar Thailand en dat het op internet te volgen is. Je schrijft kei leuk! Het lijkt me een hele leuke en leerzame ervaring wat je nu daar doet. Ik wens je heel veel succes en natuurlijk ook heel veel plezier. Ik zal zeker nog eens naar je verhalen op zoek gaan.
    Hartelijke groeten,
    Brigitte.

  • 17 Juli 2007 - 18:19

    Ryanne:

    Hey meid,

    Fijn dat je er vandaag een goed gevoel aan hebt overgehouden, super!
    De foto's zien er super uit! Succes de rest van de week!

    xxx Loes

  • 17 Juli 2007 - 19:08

    Mandy:

    hee meis,

    echt leuk zo'n eerste dag en al die vrolijkheid.. wel echt lieve kinderen..

    veel plezier!!!

  • 17 Juli 2007 - 20:24

    Mama:

    Hallo meisje, Weer zo'n geweldige ervaring met het lesgeven op de secondary school! Prachtig om dit allemaal te volgen. Fijn, dat je ervan geniet en dat je je al een beetje thuis voelt. Ben benieuwd hoe het op de universiteit gaat. En natuurlijk op de basisschool. Al met al wel een heel afwisselend lesprogramma voor jou. Top! Succes verder en we lezen elke avond jouw verhaal en de vele reacties van zoveel verschillende mensen uit Nederland. Toi, toi en heel veel knuffels van pap en mam.

  • 18 Juli 2007 - 05:33

    Marijke:

    Ha lieve Ryanne,

    Hier even een dikke kus van je reisgenootje! We maken hier zoveel dingen mee meid, dat kan echt niemand ons meer af gaan pakken! Ook als is het soms een beetje moeilijk, wij kunnen dit, en rennen op 29 september die deur door op het vliegveld van Dusseldorf!

    Xus

  • 18 Juli 2007 - 11:06

    San:

    Hey wat leuk allemaal. Fijn dat deze leerlingen zo braaf zijn!! Hoe zit het nou eigenlijk precies? Moet je op elke maandag en dinsdag op deze school les geven? En op woensdag universiteit en donderdag en vrijdag basisschool? Wel veel variatie!! Ben benieuwd hoe het vandaag is gegaan op de universiteit!!
    Knuffel Sandra

  • 18 Juli 2007 - 11:17

    Roos En Herm:

    Good morning Rien,
    Mooi al die ervaringen. Je voelt je thuis en dat doet ons very good.We didn't aspect iets anders.Maar toch?
    Lijkt me wel een gedisciplineerd class-je.
    Same uniforms; netjes with teacher.
    Ik zou die groep eens laten "ploffen" met iets wat ze niet verwachten en waar ze the teacher eeuwig thankful voor zijn.Dat ze eens totaly uit the roof gaan!! Dat is enjoying for them and for the teacher. Toch? Ik ben curious of you do so!!
    Wij gaan komende 10 dagen (kunnen er ook meer zijn) naar Avignon; daar zijn nu ook de bekende feesten. Dus dat wordt vive la France. We nemen geen computer mee, dus daarna gaan we je storys weer lezen.
    We wish you very much luck and enjoy LIVING there. Toch?
    Heel veel liefs,
    Rose and Hurm

  • 18 Juli 2007 - 20:36

    Herman En Marga:

    Hoi Ryanne,
    Eigenlijk ben je nog maar 'net'weg en dan al zoveel beleefd en nieuwe dingen gedaan en gezien, petje af hoor!Wel fijn dat je wat lesgeven betreft nu in een wat vaster ritme komt, waardoor je zelf ook wat meer regelmaat krijgt, anders lijkt het mij een ware uitputtingsslag!
    Wel heel bijzonder dat het allemaal zo anders is daar in Thailand, kan mij voorstellen hoe heerlijk een broodje pindakaas dan moet zijn:-)
    Geniet met volle teugen en wederom succes,liefs Marga X

  • 19 Juli 2007 - 04:27

    Gemma:

    Hey babe,

    even een klein berichtje van je huisgenote. Ik wil even zeggen dat het hartstikke gezellig is, vooral die leuke opmerkingen van jou doen het goed ;)

    Ik hoop maar dat we niet al te veel tijgers in onze achtertuin krijgen whaha.. :)

    Tot vanavond! kus

  • 19 Juli 2007 - 13:20

    Lies:

    Heej teacher Rien,
    Knap hoor om les te geven in een totaal vreemde omgeving aan leerlingen die alles anders gewend zijn!!
    Af en toe zul je toch wel met klamme handjes voor de klas staan!
    Leuk om te zien dat jij daar ook met een woordspin werkt!
    Die lerarenkamer: geweldig! (En bij ons maar klagen dat het zo'n rommeltje is!!)
    Nou Ryanne, ik ga er nu zelf een paar weekjes tussenuit en heb denk ik heel wat bij te lezen als ik weer terug ben.
    Succes en vooral veel plezier met alles wat je nog gaat doen en beleven!
    Groetjes, Lies.

  • 20 Juli 2007 - 12:04

    John:

    Hallo dames en heren,

    Daar ben ik dan weer. Het tweede stagebulletin uit Bangkok.
    Na een stroeve, onduidelijk en soms vermoeiende start geloof ik dat jullie je draai wel gevonden hebben. Ik moet zeggen dat het nooit echt gemakkelijk is. Zoveel onduidelijkheden en niet weten wat je moet/mag verwachten. Veel nieuwe indrukken en dan ook nog proberen te communiceren met Thai die op alle vragen ja zeggen en het vervolgens niet doen. Eten tijdens de lunch, op de basisschool, dat je niet uit kunt kiezen en dan is wat de “Thaise pot schaft” niet altijd gemakkelijk te hebben.
    Verwarrend en energie verslindend, soms zo erg dat je er nachtmerries van krijgt.
    Je komt ergens niet meer onderuit of de slaapgesprekken worden onverstaanbaar.
    De competentie omgaan met onverwachte situaties wordt hier in elk geval goed ontwikkeld. Maar over het algemeen doen jullie het wel heel erg goed.
    Deze week eigenlijk geen vervelende berichten gehad en eigenlijk loopt het wel.
    Jullie zijn ’s avonds natuurlijk kapot maar hopelijk wordt dat in de loop van de komende week wat minder.

    Dan is er natuurlijk nog de universiteit. Ook een bron van zorg. We weten nu eindelijk een beetje waar we aan toe zijn. Na afgelopen woensdag is het duidelijk dat ze veel meer van ons verwachten dan was afgesproken. Maar ook daar gaan jullie uitstekend mee om. Wat ik knap vind is dat jullie alles redelijk gelaten laten gaan. Gewoon aan het werk gaan en dan eerst maar eens kijken of het gaat en dan later beslissen we samen wat we ermee gaan doen. Het blijft een feit dat jullie op dat gebied veel moeten leveren en daarvoor nogmaals de complimenten want het is niet niks om op zoveel verschillende niveaus les te geven aan, soms totaal verschillende doelgroepen. Natuurlijk proberen ze jullie ook af en toe een beetje te “mis”bruiken. Zoals het geval met Sayan, nu directeur van een middelbare school, die jullie laat werken op het secundary niveau en ook nog verwacht dat jullie twee maal per week lesgeven aan ambtenaren. Aanstaande dinsdag gaan we dat samen bekijken en dan zien we wel.

    Wat betreft het huis zal het deze week hopelijk wel goed komen. Ik hoop dat jullie in het begin van de volgende week warm kunnen douchen en dat er in elk geval een start is gemaakt met de aanleg van de tweede airco. Het is wederom knap hoe jullie met dit soort, misschien kleine tegenslagen maar dat zijn vaak de vervelendste, omgaan. Als groep zijn jullie heel sterk. Iedereen heeft zijn eigen humor en dat maakt jullie sterk. Een klein voorbeeld is het verdwijnen van het lesmateriaal. Daarop hadden we natuurlijk niet gerekend. We lossen het natuurlijk wel weer op maar het is de zoveelste “kleine” tegenvaller. Jullie bewijzen weer zeer flexibele persoonlijkheden te zijn.

    Resumerend.
    Sterke start van iedereen. We hebben op de universiteit kunnen genieten en ik heb kunnen genieten van jullie manier van werken en samenwerken.
    De ontmoeting met de Young Passion leden was ook even leuk. Zij hebben fysiek een zware klus. Maar onderschat jullie klus niet. De start is goed geweest en dat geeft veel hoop. Nu komen de weken van “ritme” opbouwen en ook alvast uitzien naar de komst van de familieleden en vrienden.
    Ik had afgesproken te proberen een foto mee erop te zetten maar ik heb helaas het fotoapparaat niet bij me maar ik ga het met een andere foto proberen. Inzet een kaasplankje bij de Ier aanstaande woensdag is toch de moeite waard nietwaar??
    Het gesprek met Dr. Sutat gisteren is goed gelopen. Hij was zeer vriendelijk en realiseerde zich dat hij een “kleine” fout had gemaakt in de planning.
    We krijgen vanaf volgende week les van de studenten. Helaas niet dezelfde als in de ochtend maar deze groep leren jullie op een andere manier kennen. Jullie spreken waarschijnlijk na de stageperiode beter Thai dan ik want jullie krijgen dus Thaise les vanaf komende woensdag. Dat lijkt gaaf!!!

    Vandaag ben ik op de Bangkok International University geweest.
    Daar gaan we als Fontys, waarschijnlijk mee samenwerken. Geen programma zoals jullie nu hebben maar een uitwisseling om hier te gaan studeren. Wel veelbelovend .

    Ik ga weer afsluiten. Deze keer wat minder kwinkslagen en toespelingen maar meer een terugblik op de belevenissen. Heel veel succes de komende week en geniet nu maar eerst van het weekend. Dat verdienen jullie dubbel en dwars.

    John

    Ps de foto is (nog) niet gelukt, maar ik blijf het proberen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ryanne

Hoi allemaal! Ik heb inmiddels mijn opleiding PABO afgerond en ik vond het wel een mooie afsluiter om eens flink op avontuur te gaan. Dus ik ga 3 maanden naar Thailand om daar op een basisschool Engelse les te geven... Je kunt me op deze site volgen en berichtjes achterlaten. Groetjes, Ryanne.

Actief sinds 08 Dec. 2006
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 32356

Voorgaande reizen:

06 Juli 2007 - 30 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: